Wednesday 14 September 2011

Ramadhan Dihayati Syawal Dirai

Assalamualaikum sume.....
  Lama dah rasanya tak update blog ni. Macam dah terlambat lak rasanya nak cakap pasal bulan syawal ni. Tapi takpelah. Macam orang-orang kata syawal kan sebulan. Hehe. Dah lama dah ramadhan yang pergi meninggalkan kita. Cukup atau tidak amalan yang kita lakukan semasa Ramadhan hanya empunya diri sahaja yang tau. Adakah kita terfikir bahawa tahun hadapan kita akan dapat berjumpa lagi dengan Ramadhan atau tidak?? Saya doakan semoga kita semua dipanjangkan umur dan berjumpa lagi pada Ramadhan tahun hadapan dan dapat meningkatkan amalan pada bulan itu. Amin...

    Sekarang ni kita bercakap pula tentang syawal yang telah 17 hari berlalu. Cuba tengok kalendar di sebelah. Aku pun sekarang ni dah masuk belajar semula. Macam mana dengan raya korang??Seronok??Raya sakan tak??Macam aku sendiri seminggu tak lekat di rumah. Ada je program yang diatur family aku sendiri untuk kitorang pergi beraya. Penat memag penat la tapi bila dapat berjumpa dengan kawan-kawan lama, penat tu terus hilang. Perasaan seronok tu mengatasi segala-galanya bila berjumpa dengan dorang. Al maklumlah, lama tak jumpa la katakan. Bila dah jumpa, banyakla citer yang nak diborakkan. Tapi dalam kemeriahan kita menyambut syawal ni, jangan kita lupa pada orang yang kurang berkemampuan daripada kita. Bersederhanalah semasa kita menyambut hari raya ni. Jangan terlampau boros sehingga pada akhirnya kita sendiri yang akan terasa bebanan dan kekesalannya.

     Sebut pasal raya ni, mesti semuanya terbayang kampung halamankan?? Bagi mereka yang balik ke kampung tu, berhati-hati di jalan raya ingatlah orang yang tersayang. Hehe. Bagi yang pulang ke kampung dengan perjalanan yang panjang, kat sini nak bagi tips2 la supaya korang dapat memandu dengan selesa dan berhati-hati dalam perjalanan pulang ke kampung korang.


  1. Bila rasa mengantuk bila nak drive tu, berhentilah di mana-mana kawasan rehat yang berdekatan. Sebabnya bahaya memandu bila mengantuk. Bukan bahaya kat orang yang drive tu je, orang lain pun boleh terkene bahayanya tau.
  2. Makan makanan yang masam. Kalau kita makan makanan masam ni, secara automatiknya kita akan berada dalam keadaan yang sedar sepenuhnya semasa memandu. Yela, bila kita makan makanan masam tu, dahi kita akan berkerut2 nak tahan rasa masam tu kan??Jadi, dengan tu, kita tidak akan berasa boring atau mengantuk bila memandu.
  3. Makan gula-gula bila memandu
  4. Berboraklah dengan ahli keluarga atau teman-teman bila memandu. Seronok tu akan datang dan takkan terasa penat bila kita berborak sambil memandu. Tapi jangan pulak seronok borak sampai hilang fokus masa nak memandu.
  5. Fokus semasa memandu.
  6. Ada perancangan  dan keluar awal kalau perjalanan jauh untuk elakkan kesesakan lalu lintas.
  7. Bersabar bila memandu dan ikut peraturan yang ditetapkan.
   Ni la serba sedikit tips2 semasa memandu terutamanya kepada mereka yang berebut-rebut untuk pulang ke kampung halaman. Walaupun tak banyak, tapi aku harap dapatlah membantu korang melancarkan perjalanan korang pulang ke kampung tu. Raya, raya jugak. Pada sapa yang dah niat untuk puasa 6 tu, teruskanlah. Jangan sampai syawal dah habis baru terkejar-kejar nak puasa 6. Sapa-sapa yang buat rumah terbuka tu, buatlah tapi jangan pulak sampai membazir. Tak elok tu. Buatla sekadar apa yang termampu sahaja. Jangan makanan terlebih2 pulak takut bnayk yang akan ke tong sampah. Banyakkanlah buat amal jariah masa bulan ni. Bulan2 lain pun kene buat jugak tau. Jangan tunggu Ramadhan tahun depan baru nak buat amal jariah. Kalau boleh setiap hari kalu ada kesempatan kita buat amal jariah tu. Bulan Ramadhan pulak kita gandakankan amal yang kita buat tu. So, pahala kita takkan putus smpai bila2. 
K la. Aku rasa apa yang nak aku sampaikan ni pun, dah aku tulis.  Aku arap apa yang aku tulis ni bawak faedah kt korang yang baca blog aku ni. K sume. Salam...

No comments:

Post a Comment